Tuesday, September 13, 2011

Explaining the whole picture.

Assalamu'alaikum.

Whola! it has been a while after my last post before I've decided to write something today..Enjoying my 'space' lately..hahaha.(Stop stalking on me)

I'm asking myself (if you want to respond to this question,go ahead to the comment section at the bottom of this entry) is it the doctor responsibility to explain the medicine (side effects and etc.) before prescribe it to the patient or it's our duty to ask the doctor?

I'm not really sure how far doctors are telling the truth when it comes to medical issues.(no offense)
For instance,doctor should explain the whole picture of the disease he diagnosed and give options to the patient (if any), and that does not being practiced by all physician.

Other scenario like medicine which have 'steroid' should be informed to patient since not all people accepting steroid (if there is other options of medicine instead of the steroid one).

There was a real situation where a patient asking a doctor about the side effects from prescribing a cholesterol pills and the doctor simply said nothing.As a 'layman' the patient turned out to be unsatisfied and look out the answer (the side effects actually) himself through his readings from internet,journals and medical articles.
At the end,he discovered that there are some side effects when taking those pills. (I'm not sure what it is but there are side effects)

The question here,is it our (layman/patient) duty to ask the doctor (even though doctors might not telling the truth and it made me so sad n doubtful to rely on them) or it is the doctor's responsibility to explain the whole picture to the patient?

*Those doctors out there who read this,please don't take it personal.No offense at all.It just a matter of question,doubtful,and confuse of a layman like me.

1 comment:

Doktor Keluarga said...

Salam,
Saya akan jawap dari perspektif deontogi(tanggungjawab sebagai doktor).

Doktor bertanggungjawab untuk menerangkan secara ringkas dan mudah faham kepada pesakit berkenaan penyakitnya terutama, pada kali pertama diagnosis diberi. Ini termasuk komplikasi, prognosis dan rawatan. Satu kerana saya rasa ianya hak mereka untuk tahu tentang apa yang sedang berlaku pada badan mereka sendiri, keduanya ianya akan mengajar self-empowerment pada diri pesakit, yakni supaya mereka merasa tanggungjawab terhadap diri mereka dan melakukan apa yang terbaik untuk diri mereka. Ini boleh dimanifestasikan dengan memberi kerjasama dan akhirnya akan membantu dalam usaha doktor merawat pesakit.

Berkenaan kesan sampingan ubat, perlu tahu bahawa setiap jenis ubat mempunyai kesan sampingan dan risikonya. Mungkin apabila doktor anda berkata ianya tiada, lebih bermaksud jarang berlaku kesan sampingan. Begitu juga makanan kita setiap hari, juga boleh memberi kesan sampingan kepada kita. Adakah kita tidak mahu makan langsung?

Namun terdapat beribu jenis ubat, dan setiap ubat boleh ada 20 kesan sampingan yang terbukti daripada kajian. Mampukah doktor mengingati dan menyampai semuanya? Tidak. Adakah doktor patut memaklum pada pesakit? Ya, itu tanggungjawab doktor. Walaupun sukar, doktor boleh mula dengan memaklumkan kesan yang paling kerap dan paling merbahaya boleh berlaku.

Namun perlu difahami suasana kerja di suatu tempat, terutamanya di institusi perubatan kerajaan yang selalu sesak. Maka kekangan masa perlu juga diambil kira. Jika kami menggunakan 5 minit untuk menjelaskan penyakit pada setiap pesakit dan 5 minit lagi untuk menjawap soalan setiap pesakit, maka tergendalalah kelangsungan kerja di hospital. Sehingga mungkin ada saja pesakit yang sudah lama menunggu mengamuk di luar, maki hamun dan akhirnya doktor juga yang dipersalahkan.

Oleh sebab itu pertambahan jumlah bilangan doktor sepatutnya dialu-alukan. Supaya perlaksanaan kerja doktor lebih meluas berbanding sekarang akibat kekangan tenaga kerja. Amat jarang saya dapat lihat doktor daripada generasi lama menjelaskan berkenaan penyakit kepada pesakit. Mungkin sudah menjadi budaya kerja mereka. Jadi saya nasihat diri saya dan juga rakan doktor muda yang lain supaya mengubah budaya berkenaan.