Friday, January 9, 2009

Isnin, 9.00a.m-12.00p.m

Hari ini, waktu ini, semester ini saya ada kelas yang agak unik bagi saya dan saya rasa kawan-kawan sekelas yang lain juga merasainya. Nama subjeknya tidak menampakkan keunikkannya, Advanced Building Construction. Biasa saja.

Namun hakikatnya, ia tetap unik. Unik kerana lecturernya lain dari lecturer yang lain di Kulliyyah of Architecture and Environmental Design IIUM, KAED ini.

Untuk pengetahuan pembaca, 1st class yang lepas kami hanya dihidangkan dengan Tazkirah selama tiga jam. Matlamat Muslim, Pemuda hari ini etc. Ia sebagai nokhtah bidayah atau titik permulaan yang betul. Jika titik permulaan sudah tidak selari dengan Syari’at Islam, maka sepanjang perjalanan itu penuh dengan pengisian yang tidak syari’e dan matlamat sebenar tidak tersuluh.

Mungkin bagi anda yang berada di Fakulti-fakulti Pengajian Islam etc. perkara ini hanya biasa. Bagi saya yang sudah dua tahun di Fakulti ini, ia memang luar biasa. Fakulti yang terkenal dengan keSOSIALannya, pergaulannya entah tak terbatas dan sebagainya. Di tengah-tengah kekusutan ini, Allah hantar seorang lecturer ini untuk memberi peringatan.

Nak kata lecturer ini berbackgroundkan Islamic Studies, jauh sekali. Beliau lulusan USA. Juga merupakan seorang professional Engineer (Ir.). Project F1 circuit under dia, and some other mega structures projects. He even had experiences working in USA, but he fits my shirt, my taste.

Tazkirahnya berbentuk two ways conversation. Any opinion or ideas kita boleh voice out. Beliau memang suka participation dari students. Sehinggalah tiba pada satu slide show tazkirahnya……
.::. ………….. Nak tahu cerita selanjutnya??? Try anda agak.. I’ll continue later insya Allah…………… .::.

No comments: