Sunday, January 11, 2009

Sejauh mana Serious kita?

Beberapa hari yang lalu saya berbual dengan seorang kawan mengenai isu Palestin yang semakin hangat diperkata di mana sahaja.

Lalu kawan saya ni pun ceritalah pada saya tantang perkara yang berlaku beberapa malam sebelum itu. Katanya, dia keluar dari campus untuk dinner di sebuah restoran. Semasa menunggu order sampai, dia tengok TV. Berita mengenai Palestin. Tiba-tiba dia terdengar sorakan dan jeritan dari restoran bersebelahan. Ingat kot diserang Israel Laknatullah, rupa-rupanya tengah bersorak bola sepak!!

Tak sensitive langsung dengan isu yang menimpa saudara-saudara kita di Palestin, khususnya di Gaza. Mereka lebih tertarik untuk menonton bola sepak berbanding berita mengenai Palestin. Dalam kegawatan ini, sempat lagi berseronok dan bersuka-ria dengan bola sepak.

Geram and kesian pun ada jugak di hati ini bila dengar cerita ni. Memang perancangan Yahudi laknatullah telah Berjaya terhadap pemuda-pemuda Islam hari ini. Mereka dilalaikan dengan pelbagai hiburan termasuklah bola sepak.



Our bros n sis in Paleatine bertungkus-lumus berjihad memartabatkan Kalimah Allah sedang kita di sini diam membisu dan tidak bertindak. Jangan disebabkan diam kita ini menjadi hijab kita dari mendapat Syurga Allah.

Saudara-saudara kita di Palestin akan menuntut hak mereka di Akhirat kelak di atas kepasifan kita. Walaupun kita tiada peluang untuk turut memeganag senjata di medan tempur, gunakan segala kelebihan dan potensi kita untuk membantu mereka. Lakukan sesuatu. Ambil ini sebagai sesuatu yang SERIOUS!! Jika anda tidak mampu berucap di hadapan, gunakan medan penulisan sebagai medan jihad anda sebagai contoh.

Seorang lecturer dari department of Political Science IIUM suggested,katanya kita hantar sebanyak mungkin pendapat kita mengenai isu Palestin ini di akhbar-akhbar tempatan dan luar Negara. New York Post etc. Mungkin pendapat kita tidak disiarkan, tapi at least orang yang membuat penapisan untuk peniyaran articles itu akan baca. Gunakan segala ruang-ruang yang ada untuk membantu saudara-saudara kita.

Bagi mereka yang ada sedikit kesedaran, Ingatkan kawan-kawan yang masih tidak sedar. Masalah Palestin ini bukan masalah penduduk Palestin tetapi masalah Aqidah kita.
Berjuanglah wahai saudara-saudaraku!! SERIOUSlah dalam isu ini. Sedarlah bahawa kita sedang diserang!!.



Keluarkan dirimu dari “comfort zone” kerana selagi berada di situ memang payah untuk berjihad.


“Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka. Mereka berperang di jalan Allah, sehingga mereka membunuh atau terbunuh (sebagai) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al-Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya selain Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah Kemenangan yang Agung.” (At-Taubah:111)

No comments: