Wednesday, January 14, 2009

Dua Dunia yang Berbeza

Kadang-kadang saya terfikir kenapa saya ambil QS? Dulu saya tiada punya jawapan bila ditanya. Tapi sekarang mungkin sudah ada. Nak tahu? Rahsia…

Saya ni sebenarnya ada bakat jadi psychologist. Saya rasa la. Saya suka tengok behavior orang and buat analisa. Saya juga cenderung untuk bergaul dengan pelajar-pelajar asing (foreign students) di UIA ni. Saya suka belajar tatacara mereka yang berbeza. Lagi banyak saya expose kan diri saya pada benda-benda ni, lagi banyak data saya dapat untuk kajian tak langsung saya.

Kadang-kadang saya suka duduk seorang diri sambil melihat ragam manusia di sekeliling saya. Dari situ saya cuba simpulkan sesuatu.

Kalau nak cerita satu persatu analisa saya, mungkin tak kesampaian. Cuma saya nak share salah satu observation saya. Mungkin jika ada lapangan masa, saya akan cuba share data-data atau cerita-cerita berkaitan kajian tak langsung saya yang lain.
Saya bertemu, berjumpa dan berkenalan dengan ramai orang. Di antara mereka, ada yang berlatar belakangkan agama. Tidak kurang juga mereka yang ala-ala sekular.

Tapi, segelintir mereka yang ber “AGAMA” ini saya kira tidak melambangkan keAGAMAan mereka. Saya bukan menyalahkan dan mengcondamn mereka, tetapi ini semua based on my observation. Sebagai pengajaran bagi kita sambil berfikir. Some of those RELIGIOUS orang, boleh saya katakan kurang menjaga pergaulan lelaki dan perempuan. Malah ada yang terjerit-jerit macam di pasar. Tak kurang juga cakap kosong dan merepek. Mengumpat dan lain-lain. Tapi bila time hujah, mereka ni johan. Ayat Quran dan Hadith memang di bibir bila berhujah dan berhukum. Ini satu golongan yang saya perasan selama pemerhatian saya.

Lagi satu golongan, mereka ni cetek ilmu-ilmu agama. Tapi all the good values mereka ada. Mereka ni solat pun kadang-kadang tak cukup. Saya respect dekat salah seorang kawan saya (perempuan). Walaupun dia cetek sikit ilmu-ilmu agama, tindakannya kadang-kadang melebihi mereka yang berAGAMA.

Pernah ada seorang kawan perempuan yang lain komen yang telekung dekat musolla bau masam sebab lembap banyak orang guna. Tanpa berlengah, si dia ni pun terus ke surau dan ambil telekung-telekung tu dan basuh sampai wangi. Kemudian dia letak semula di surau. Walaupun dia jarang solat, tapi…. Amalannya tu bermanfaat untuk orang lain.
Dia juga datang awal ke kelas. Katanya dia tidak tidur lepas subuh. Saya percaya dengan kata-katanya. Malah saya jadi malu dan terpukul kerana saya juga kadang-kadang terlelap selepas subuh.

Boleh dikatakan she got all the good values.
Kenapa semua ini berlaku?? Mereka yang berAGAMA tidak mengamalkan AGAMA itu, sedang mereka yang kurang AGAMAnya baik pula tindakannya.



Setelah membuat sedikit analisa, I had come out with some opinions.
Mereka yang berAGAMA ini hanya ada ilmu teori semata-mata. Tidak implement dalah hidup seharian. Tarbiyyah tidak berjalan dalam diri mereka. Tidak guna Ilmu agama banyak-banyak jika tidak amalkan. Sepatutnya lagi banyak ilmu agama yang kita ada, lagi tunduk jiwa kita kepada Allah. Lagi baik tindakan kita.

Mereka yang kurang AGAMA ini bukannya tidak mahu, tetapi masih dalam proses mencari. Kadang-kadang mereka memang mereka dibesarkan dalam keluarga yang kurang penekanan ilmu agama ini.

Sepatutnya kedua-dua golongan ini patut bergabung dan menjadi satu character sahaja, kerana mereka ini mengaku Islam. Islam hanya Islam. Jadi, jika dia benar-benar mengambil Islam secara total, maka hasilnya akan sama. Akhlaq muslim di Malaysia sama dengan akhlaq muslim di Africa, Russia UK etc. sebab semua mengambil Islam dari sumber yang sama.

Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam Islam secara menyeluruh dan janganlah kamu ikuti langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya dia musuh kamu yang nyata.
(Al-Baqarah 208)


Itulah, jika Islam tidak diambil seluruhnya, maka jadilah DUA DUNIA YANG BERBEZA, dalam satu realiti……
(sekadar peringatan dan pengajaran buat diri saya yang banyak buat salah. Observation saya ni untuk tazkirah buat diri sendiri.)

8 comments:

Anonymous said...

Ana plak golongan mana?
Dua2 x..
Dahlah ilmu x dak..
bukan anak shbt KUDA..
X bagus mcm kwn perempuan anta tu..

Apapun..
Secara peribadi...ana lbh suka/tertarik kt akhlak kwn perempuan anta tuh drpd bdk2 perempuan yg pakai tudung labuh tp buruk akhlaknya,..

he3..
(",)

Anonymous said...

1 lg..

kt mesir ni ana ada jumpa sorg abg@ustaz..
latar belakangnya bkn org agama atau baik2...
Dia cerita kt ana yg masa dia umur sebaya mcm ana dulu..
smua kjahatan dia dah bt...rokok, dadah, lwn org tua, etc

Terkejut beruk ana masa dia cerita tuh!!!!

sampai waktu mak dia bt majlis ksyukuran sbb dia dpt sambung bljr kt mesir, smua org kampung x percaya dan org ingat yg nk ke mesir bkn dia tp adik dia(adik dia bleh kata agak baik la)...org smua pandang dia sebelah mata (hina) jer masa tuh...

Tapi kt cni..
masya'Allah...
mmg bleh kata hampir 100% dia berubah...
Bab D&T dia no 1..dan mmg dia d lantik utk menjadi org no 1 dlm bab tu pun..

Benarlah seperti yg tercatat di dlm sbuah hadis Rasulullah yg agak masyhur.."man yuridillahu bihi khaira yufaqqihu fiddin..."
Barangsiapa yg dikehendaki Allah utk mendapat kebaikan, maka Allah akan memfakihkannya dgn ilmu agama..

Mcm2 jenis org atas muka bumi Allah ni..

Beruntunglah mereka yg mendapat husnul khatimah, dan amat rugilah mereka yg mendapat suul khatimah..

Nabil MJ said...

Anta memang bukan dari kedua-dua golongan.Nta special skit Ing.Ilmu nta banyak,hebat.Soleh pulak tu.Yang penting proses tarbiyah berjalan dalam diri.Memang senang nak cakap,tapi bila nak buat tu susah.Biasalah,proses tarbiyah ni berulang-ulang.Tapi bila kita nampak kepentingannya,kita akan berusaha kearahnya.

Anonymous said...

Ana masa kt matrik UIA dulu...

bersemangat jgk mendalami ilmu agama, join byk usrah & program, berkawan dgn bdk2 kos ilmu wahyu etc (proses pencarian)..wlpn ada sorang kwn ana sindir yg ana ni asyik berkawan dgn bdk2 baik jer..hehehe =) sape yek?

hmmm...
masa tu kot anta nampak ana mcm ada ilmu skit..walhal x dak apa pun...
Byk lg kelemahan n keaiban diri yg ana kena buang..


I am Nobody.
I am just a humble student..

H@Z@ said...

Nabil sbnrnya dh jatuh hati dkt bdk 2 klu nta nk tau Ing,hehe,dia sj x gtau terang2....Malu ktnya....hahaha

Nabil MJ said...

Hafiz memandai ja..ana masih single n not available.I hav my own future plan.

Bulan Subuh said...

salam...

Nabil..bagus r budak tu.
tp anta dengar citer dia dari siapa ye?
emmm..

ana skrg ssh nak on9 r sbb wireless uitm problm..
ni pn pnjm broadband kwn ana, xleh lame2..

k..

Nabil MJ said...

She told me adam.Not only me.She told me n some of my friends.
Smga wireless uitm ok