Saturday, November 13, 2010

Minutes with Murobbi

Assalamu'alaikum.

Hari ini rasa sedikit 'aura'.
Bukan mahu ber 'metafora' atau 'hiperbola'.
Tapi benar..Hati sedikit tersentuh dan gembira..

(Oh ini bukan sajak.Sila baca dengan intonasi biasa.Seperti membaca journals dan articles untuk dissertation)

Betullah kata-kata yang berbunyi,

"HIkmah orang tua bersama semangat para pemuda" (sebenarnya tak berapa bagus saya rasa if guna tua.Maybe I should replace it with orang yang banyak pengalaman).

Alhamdulillah hari ini Allah bagi kesempatan untuk bersama dengan salah seorang pak cik saya.Oh,saya kenal pak cik ini dah agak lama.Dari sekolah menengah.

Allah izin hari ini saya berkesmpatan bersama pak cik RB dari pagi sehingga petang.Mengambil dan menghantar beliau di Kajang.

Sungguh,tersentuh hati bila mendengar bait-bait kalimat dari mulut pak cik RB.Sepanjang perjalanan ketika mengambil dan menghantar beliau,penuh dengan perkongsian. (Tapi mintak maaf pak cik,ana punya 'PR/Public relation dengan syuyukh ni agak lemah.Jadi kelu dan buntu bila berbicara/ingin berbual dengan pak cik.Rasa segan)

Setiap minit bersama beliau,penuh dengan hikmah.Saya bukanlah orang-orang yang selalu rapat dengan para murobbi.Bukan kerana tidak mahu,tetapi saya segan.(Biasalah bila dah tak matang,segan la sikit)

Ok,tak mau cerita panjang-panjang,biarlah pengalaman manis ni antara saya dan Allah.

Sebelum nak ciao,ni antara ayat pak cik RB yang agak menyentuh hati yang kotor ini.

"Da'wah is calling people to where you are.If you were not there,they won't come".

Paham?Paham-pahamkan lah sendiri...Sape yang tak paham,maksudnya dia ok la..For those yang macam I ni,agak 'sentap'!!

ok,wassalam..

*Satu ayat yg saya dapat dari sorang sahabat baik saya secara tidak langsung. (oh dia senior saya)"Kematangan kita sepatutnya selari dengan fikrah islam yang kita ada".

Maka sekali lagi saya 'sentap'!!

2 comments:

Hiromi Ichiban said...

Huhu... I do want to come, but the're lots to do with my room. Washing, cleaning, and drying... very hectic...

may b you can share with me...huhu

Nabil MJ said...

@hiromi:
it's ok..once u hav the intention for doing good things,insha Allah u deserved rewards from Allah.

Share?Insha Allah,but for sure not in this blog..People might think/say
"Gosh!! NJ has changed!He is becoming a preacher now.He is ustaz and bla bla bla.."

Tengok la macam mana...Can't promise..Doesn't mean I didn't want to share,but i feel guilty for saying things which i might not do it..Better for me to implement it first slowly and at the same time starts preaching others..